Waatland forteller i podkasten Bli hørt, om sine erfaringer om hva en bør gjøre gjøre for å treffe det rett publikumet når du skal bygge din egen merkevare.
Ifølge Waatland er det viktigste med en merkevare å ha et godt produkt. Det å gjøre seg synlig er en god start, og er med på å fremme et produkt du allerede har troen på. Journalister er opptatt av et godt kildenettverk og kildegrunnlag. Dette er også noe som gjelder for PR-avdelingen.
– De må vite at du er den personen du er, at du representerer merkevaren og at du er god til å prate for deg. Da har du et godt utgangspunkt, sier Waatland.
–Du må ha troen på eget produkt
Han mener det ikke er behov for å overselge, og det er feilen mange i kommunikasjonsbransjen begår. Det viktigste er at du skaper tillit til journalistene rundt deg.
–Det handler om å være relevant, følge nyhetskriteriene, og jo mer «nerdy» du blir, jo mer relevant blir du til ditt publikum, sier han.
Waatland mener en viktig faktor er tidspunktet du tar kontakt med journalistene. Sørg for å ta det på et tidspunkt du vet den andre parten har tid. Tipset til Waatland er å derfor sende medieinnsalget ditt tidlig på morgenen til den relevante journalisten med interesse for temaet. Du er da med på å servere informasjon og innhold til journalistens morgenmøte.
–Effekten av merkevarebygging kommer ikke over natten
Waatland sier at det derfor er viktig å kunne ha god stamina og ikke stoppe før selve effekten av merkevarebyggingen har kommet og sørge for at ledelsen i egen bedrift skjønner at det er lurt å fortsette.
–Det tok for eksempel tre år før M24 lyktes og folk ringte inn og ga oss tips.
Det er også tre kriterier Waatland mener må være med for å kunne stille sterkt når det gjelder merkevarebygging.
–Etabler deg over tid, sørg for at du er til å stole på, og kast den jævla janteloven i søpla!
Bli Hørt! er en podkast fra Bauer Media der man møter ulike mennesker i og utenfor mediebransjen. De deler og forteller hvorfor lyd er viktig i mediemiksen og hvordan vi som forbrukere forholder oss til det. Gjestene er blant annet kreatører, markedsførere, byrå, beslutningstagere og flere.
Podkasten kan høres fra tirsdag 7. februar. Klikk her: Podplay
Kommenter gjerne dette på vår: Facebook-side