Det er like mange som hører på podkast i 2022 som det var i 2021. Den totale dekningen er på 65 % og 90 % av befolkningen har kjennskap til podkast. Dette kommer fram i den store Podrapporten som ble lagt fram i mai. Men, nedover finner vi noen interessante tall om lytterne.
Blant annet oppgir flere podkastlyttere at de ønsker lengere episoder. Vi ser en økning blant de som foretrekker episoder på mellom 30 til 44 minutter. Fra 32 % i 2020 til 42 % i 2022.
Få lyttere ønsker episoder som er korte. Dette kan henge sammen med at vi foretrekker å gå i dybden når vi lytter til podkast eller at vi gjerne vil ha en lang episode når vi først har tatt et valg.
Enda flere månedlige lyttere vil ha lengre episoder. I år svarte 51 % at de foretrekker mellom 30 til 44 minutter lange episoder mot 41 % i 2021. Svært få mener den ultimate lengden er under 20 minutter.
Den store Podrapporten er utarbeidet av Norstat for Schibsted, NRK og Bauer Media. Basen er på 1612 respondenter fra 15 år og oppover.
Kommenter gjerne dette på vår: Facebook-side